در سال ۱۹۹۶ و در نسل پنجم بازی های رایانه ای یکی از بزرگ ترین اتفاق ها برای این صنعت، تثبیت و حضور ژانر ترس و بقا به طوری جدی بود که توسط خلق سری رزیدنت اویل اتفاق افتاد. در آن سال ها که بدون شک میتوان گفت چرخه ی این صنعت را ژاپنی ها میچرخاندند دو شرکت کپکام و کونامی رقابت چشم گیری با یکدیگر داشتند.
اگرچه اکثرا پدر این ژانر را بازی Alone in the Dark می دانند اما این رزیدنت اویل بود که استاندارد های جدیدی را برای این ژانر تعریف کرد و باعث شد که خیلی از شرکت های دیگر به ساخت بازی هایی با این سبک روی بیاورند.
کپکام با خلق سری رزیدنت اویل که تا بخش زیادی موفقیت و شهرتش را مدیون شخصی به نام شینجی میکامی است توانست به موفقیت های زیادی دست پیدا کند. استفاده از عناصر ترس، حل معما، و تعداد معدودی صحنه های اکشن مواردی بودند که مورد توجه منتقدان و هوادارن قرار گرفت. نسخه ی اول بازی در کل ۲,۷۵۰,۰۰۰ نسخه به فروش رفت.
در سال ۱۹۹۹ شرکت کونامی هم برای اینکه بتواند به رقابت خود ادامه دهد توسط یکی از استعداد های بی نظیر خود یعنی آقای کیچیرو تویاما بازی سایلنت هیل را عرضه کرد. بازی در بعضی جهات شبیه به رزیدنت اویل بود و از جهاتی دیگر بسیار نوآورانه و متفاوت. در اینجا می خواهیم نگاهی مختصر به سیر نزولی ساخت این سری بازی محبوب که این روز ها در وضعیت خوبی قرار ندارد داشته باشیم.
کیچیرو تویاما
چهار نسخه ی ابتدایی سری سایلنت هیل به دست تیم ژاپنی Team Silent ساخته شد اما بعد از ساخت نسخه ی چهارم شرکت کونامی این استدیو را منحل کرد و روند ساخت بازی را به دست افراد و شرکت های غربی سپرد!
تیم سایلنت – ۲۰۰۳

Silent Hill:
متا:۸۶/۱۰۰
سازنده: Team Silent
سال عرضه: ۱۹۹۹
کارگردان: Keiichiro Toyama
آهنگساز: Akira Yamaoka
در واقع در سپتامبر ۱۹۹۶ استارت ساخت بازی توسط تیم سایلنت زده شد. این بازی که توسط آقای تویاما خلق شد علاوه بر اینکه المان هایی را از بازی های هم سبک خود الهام گرفته بود، المان های جدیدی را به ژانر ترس و بقا معرفی کرد. ترس روانی، استفاده از real-time 3D environments بر خلاف استفاده ی pre-rendered environments در سری رزیدنت اویل، استفاده از تاریکی و مه، استفاده از تکسچر هایی با افکتی خاص، صداگذاری و آهنگسازی عالی باعث خلق اتمسفری سنگین و وحشت آور شده بودند و مواردی بودند که منتقدان آن را بسیار تحسین کردند. بیشترین نقد های منفی که به بازی وارد بود صداگذاری شخصیت ها بود.
Silent Hill
آهنگساز افسانه ای یعنی آقای آکیرا یامائوکا یکی از اساسی ترین نقش ها را در ساخت این سری بازی چه به عنوان یک آهنگساز و چه به عنوان یک تهیه کننده ایفا کرده است و مطمئنا بخش زیادی از موفقیت های این عنوان به ایشان باز میگردد. شرکت کونامی در ابتدا که به دنبال یک موسیقیدان مناسب برای بازی بود آقای یامائوکا برای اینکار داوطلب شد زیرا فکر می کرد که تنها خودش قادر است برای این بازی آهنگسازی را انجام دهد.
آهنگسازی و صداگذاری همیشه جزء نکاتی بوده که نسبت به سری رزیدنت اویل برتری داشته است، این نکته یک برداشت شخصی نیست بلکه اکثر منتقدان و هوادارن به آن اظهار داشته اند.
بطور کلی نسخه ی اول یکی از موفق ترین و منحصر به فرد ترین شماره های این بازی بود و بیش از دو میلیون نسخه به فروش رسید اما متاسفانه بعد از ساخت این شماره آقای تویاما شرکت کونامی را ترک و به SCE Japan Studio پیوست و بعد از آن سری بازی ترسناک سایرن را خلق کرد.
Silent Hill 2:
متا:۸۹/۱۰۰
سازنده: Team Silent
سال عرضه: ۲۰۰۱
کارگردان: Masashi Tsuboyama
آهنگساز: Akira Yamaoka
سایلنت هیل ۲ در سال ۲۰۰۱ با وجود رفتن آقای تویاما توسط تیم سایلنت ساخته شد و به خوبی توانست هوادارن و منتقدان را شگفت زده کند، بطوری که با میانگین نمرات ۸۹/۱۰۰ بالاترین میانگین را در کل سری به خود اختصاص داد. این نسخه تنها در ماه اول عرضه اش در شمال آمریکا، ژاپن و اروپا بیش از یک میلیون نسخه به فروش رسید.
طراحی عالی موجودات، داستان، گرافیک و اتمسفر و جو بازی نکاتی بودند که به شدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، اما کنترل نا مناسب از سوی منتقدین جزء موارد منفی بازی بود. همچنین به دلیل استفاده از داستان، صنعت استعاره و کنایه، ترس روانی و موضوعات تابو (حرام و ممنوع) در برترین های لیست منتقدان قرار گرفت. بازی از سوی سایت معتبر IGN عنوان Editor’s Choice را دریافت کرد.
Silent Hill 2
همچنین موجود “کله هرمی” برای اولین بار در این نسخه به نمایش در آمد و خیلی سریع به یکی از نماد های این سری بازی تبدیل شد.
اکثر هوادارن این سری به این موضوع آگاهی دارند که سایلنت هیل ۲ بهترین آهنگسازی کل سری را داراست، نتنها هوادارن بلکه خود آقای یامائوکا در مصاحبه هایش بارها گفته است که بهترین کارش را آهنگسازی نسخه ی شماره دوم می داند.در طی مصاحبه ای با آقای یامائوکا ایشان ذکر کردند که آهنگ “Theme of Laura” را تنها در سه روز نوشته است که این آهنگ تبدیل به یکی از محبوب ترین آهنگ ها در نزد هوادران سری شد.
این نسخه نیز به لطف و هنر تیم ژاپنی Team Silent به یکی از موفق ترین نسخه ها تبدیل شد و اعتبار این عنوان را دو چندان کرد.
Silent Hill 3:
متا: ۸۵/۱۰۰
سازنده: Team Silent
سال عرضه: ۲۰۰۳
کارگردان: Kazuhide Nakazawa
آهنگساز: Akira Yamaoka
دو سال پس از عرضه ی نسخه ی دوم بار دیگر شاهد عرضه ی نسخه ی سوم این سری توسط Team Silent بودیم و انتظارات هم از این عنوان بسیار بالا بود. خوشبختانه تیم سایلنت بار دیگر توانست با موفقیت کامل جواب اعتماد شرکت کونامی و هوادارن را بدهد.
این شماره از لحاظ داستانی بر خلاف نسخه ی دوم به طور کامل به نسخه ی اول مرتبط بود و همین باعث شد که منتقدان این نکته را جزء نکات مثبت بازی بدانند. عناصز اصلی مانند اتمسفر تاریک و ترسناک، داستان عالی و طرز ارائه ی عالی که در نسخه های قبلی همیشه مورد تحسین بود این بار هم از این قاعده مستثنا نبود و مورد توجه قرار گرفت. گرافیک بازی نسبت به نسخه ی قبل به طور چشم گیری بهبود یافته بود و به همین دلیل جزء برترین گرافیک های کنسول PS2 محسوب میشد.
Silent Hill 3
آقای یامائوکا در این نسخه علاوه بر آهنگسازی، تهیه کنندگی بازی را نیز بر عهده داشت.
او برای آهنگسازی در این نسخه سبک Rock را بیشتر در قالب آهنگ هایش گنجاند و با اضافه کردن دو خواننده ی حرفه ای به گروهش یعنی خانم Mary Elizabeth McGlynn و آقای Joe Romersa بسیار هم موفق ظاهر شد و خوشبختانه لطمه ای به بازی وارد نشد.
این نسخه نیز به یکی از با کیفیت ترین و بهترین های کل سری تبدیل شد و توانست تا نوامبر ۲۰۰۳ بیش ۳۰۰،۰۰۰ نسخه به فروش برسد.
Silent Hill 4: The Room
متا: ۷۶/۱۰۰
سازنده: Team Silent
سال عرضه: ۲۰۰۴
کارگردان: Suguru Murakoshi
آهنگساز: Akira Yamaoka
این نسخه نیز باز هم به تهیه کنندگی آقای یامائوکا بود. در واقع این بازی قرار بود به عنوان یک نسخه ی فرعی با نام Room 302 در کنار سایلنت هیل ۳ عرضه شود اما سرانجام به یک نسخه ی اصلی تبدیل شد و در سال ۲۰۰۴ عرضه شد. حدود یک تیم ۴۰ نفره بر روی این بازی کار کردند که فقط سه تن از اعضای اصلی تیم سایلنت در تیم حضور داشتند و بقیه تیم افراد جوان تری بودند. ایده ی اصلی ساخت بازی تمرکز بر روی “اتاق” است که امن ترین بخش جهان شماست و از طرفی دیگر به منطقه ی خطر تبدیل می شود.
این نسخه تا حدی با نسخه های قبل تفاوت پیدا کرده بود و همین موضوع تا حدی باعث شد که منتقدان نگاه خوبی به بازی نداشته باشند و بازی در کل به میانگین ۷۶/۱۰۰ دست یافت و می شود گفت که پایین ترین نمرات تیم ژاپنی مربوط به همین نسخه است اما بر خلاف این موضوع بازی به محبوبیت فراوانی در بین هواداران رسید.
Silent Hill 4: The Room
در واقع یکی از عناصر اصلی نسخه های قبل یعنی حل معما در این نسخه کمرنگ تر شده بود، گرافیک بازی هم پیشرفت چندانی نکرده بود که شاید دلیلش این بوده که در ابتدا بازی به قصد یک نسخه ی فرعی بنا نهاده شده بود. چیزی که در کل سری شاهد آن نبودیم وجود دوربین اول شخص است که در این نسخه وجود داشت بطوری که شخصیت بازی درون اتاق را با این دید می بیند.
این نسخه آخرین سایلنت هیل ژاپنی بود که هواداران میبایست با آن خداحافظی و خود را برای سایلنت هیل هایی با سبک و سیاق غربی آماده می کردند.
سال ۲۰۰۴ جاده ای سراشیبی برای سری سایلنت هیل:
بعد از اتمام ساخت نسخه ی چهارم، شرکت کونامی در اقدامی عجیب Team Silent را منحل کرد. افراد اصلی این تیم شامل:
- Keiichiro Toyama : خالق سری، کارگردان و نویسنده سایلنت هیل – که بعدها به SCE Japan Studio پیوست.
- Masashi Tsuboyama : کارگردان سایلنت هیل ۲ ، کارگردان هنری سایلنت هیل ۴
- Kazuhide Nakazawa : کارگردان سایلنت هیل ۳ – که بعد ها به Kojima Production پیوست.
- Suguru Murakoshi : کارگردان درام سایلنت هیل ۲، کارگردان و نویسنده سایلنت هیل ۴ – که او هم مدتی بعد به Kojima Production پیوست.
- Masahiro Ito: طراح موجودات تا نسخه ی سوم، کارگردان هنری سایلنت هیل ۲ و ۳
- Hiroyuki Owaku : نویسنده سایلنت هیل ۲ و ۳ – دستیار نویسنده ی فیلم سینمایی سایلنت هیل.
- Takayoshi Sato : طراح شخصیت و سازنده ی CGI در سایلنت هیل ۱و۲ – که به شرکت Virtual Heroes, Inc پیوست.
- Akira Yamaoka : آهنگساز کل سری تا سال ۲۰۰۹،تهیه کننده نسخه ی سوم و چهارم- که در سال ۲۰۱۰ به استدیو Grasshopper Manufacture ملحق شد.
از چپ به راست:
Hiroyuki Owaku-Akira Yamaoka-Yasunori Kanetake-Masahiro Ito
همچنین افراد دیگری از این تیم نظیر آقای Isao Takahashi و خانم Naoko Sato در همان سال ۱۹۹۹ با آقای تویاما به SCE Japan Studio پیوستند و بر روی ساخت بازی سایرن مشغول شدند.
در واقع این اتفاقات اصلا به نفع این سری بازی تمام نشد و ضربه ی بزرگی به اعتبارش وارد کرد بطوری که با عرضه شدن هر نسخه ی جدید شاهد افت کمی و کیفی بازی بودیم.
در حال حاضر بازگشت این افراد برای ساخت این بازی تا حد زیادی غیر ممکن است زیرا بعضی از آنها به استخدام شرکت های دیگری درآمده اند و بازگشتشان به یکی از آرزوی های بزرگ هوادران این سری تبدیل شده است.
Silent Hill: Origins
متا: ۷۸/۱۰۰
سازنده: Climax Studios
سال عرضه: ۲۰۰۷
کارگردان: Mark Simmons
نظرات شما عزیزان: